آکادمی مجازی دیابت گابریک

مدرسه دیابت گابریک: یک مرکز آموزشی نوآورانه برای افراد مبتلا به دیابت

عنوان: مدرسه دیابت گابریک: یک مرکز آموزشی نوآورانه برای افراد مبتلا به دیابت

نویسندگان: علیرضا استقامتی، فرهاد حسین پناه، سید عادل جاهد، هادی هراتی، محمدتقی چراغچی باشی آستانه، هرمز کیخان‌زاده، سارا صداقت

چکیده مقاله

شیوع دیابت و مرگ و میر ناشی از آن در سراسر جهان همچنان در حال افزایش است. آموزش خود مدیریتی و پشتیبانی دیابت (DSME/S) یک اقدام حیاتی است که برای کمک به افراد مبتلا به دیابت (PWD) در مدیریت موفقیت آمیز دیابت خود طراحی شده ولی با این حال، استفاده از آن بسیار کم است. در ایران، در حال حاضر برنامه‌های آموزشی ساختاریافته محدودی وجود دارد و هیچ استاندارد ملی برای پروتکل DSME/S وجود ندارد. در همین راستا، انجمن دیابت گابریک (GDEA) به عنوان مدرسه‌ای برای دیابتی‌ها ایجاد شده است که دارای یک برنامه جامع DSME/S برای PWD با 18 دوره مجزا در 5 سطح برای 8 گروه هدف است. علاوه بر این، گابریک پایگاه داده‌ای با بیش از صد هزار عضو در سراسر کشور ایجاد کرده است که از این تعداد 95٪ دیابتی با نسبت 82٪ دیابت نوع 2 و 13٪ دیابت نوع 1 هستند.

تأثیر نتایج مدل مدرسه گابریک هنوز از طریق مطالعات علمی مورد بررسی قرار نگرفته است که به نظر می‌رسد می‌تواند یک زمینه تحقیقاتی پربار در آموزش دیابت به حساب بیاید.

دانلود مقاله

پیمایش به بالا